Annick has left the country - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu Annick has left the country - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu

Annick has left the country

Blijf op de hoogte en volg Annick

10 Januari 2017 | Noorwegen, Bodø

Woo bedankt voor alle berichtjes! Super leuk om te krijgen! Ik probeer ze allemaal zo snel mogelijk en uitgebreid te beantwoorden (soms met kopiëren plakken, sorry). Mede daarom ook maar met deze blog gestart, dan kunnen jullie het hele uitgebreide verhaal lezen :) Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te delen met jullie, want volgens mij is dat ook leuk. En blijf vooral berichtjes sturen! Vind ik leuk. Probeer ik af en toe ook nog eens wat terug te vragen haha

Nou daar is ie dan eindelijk hoor. Ik wilde in Nederland eigenlijk al beginnen met schrijven, maar was tot op het laatste moment nog zo druk bezig met het afronden van mijn derde jaar en de voorbereidingen voor dit jaar, dat het er niet van is gekomen. Zelfs deze site gaat ervanuit dat je in Nederland je eerste blog schrijft, want er staat dat ik in Nederland was gister en ik heb nergens gezien dat je dat kan veranderen (ja, de site wrijft het er nog een keer in, bedankt).

Dus daar begint het avontuur dan, waar ik al zo lang van heb gedroomd. De route is lang geweest. Kort samengevat: Toen ik aan de Pabo begon 5,5 jaar geleden, zou ik in mijn derde jaar naar Linkoping in Zweden gaan om daar een half jaar te studeren. Maarja, bij Annick gaat niets eigenlijk zoals het hoort, dus ik stopte met de Pabo aan het einde van mijn 2e jaar en begon in het eerste jaar Pedagogiek. De buitenlandse droom moest nog even wachten.

Dan nu het lange verhaal:
Vanaf januari vorig jaar ben ik druk bezig geweest met oriënteren welke vakken de scholen in Zweden aanboden (want ja Zweden is toch echt mijn favoriete land). Östersund moest het worden. Procedure in gang gezet, contact zoeken met de school, contact zoeken met docent op Windesheim, brief schrijven naar examencommissie, wachten (heel veel wachten) om vervolgens vlak voor de zomervakantie te horen dat de school geen nieuwe buitenlandse studenten meer wil aannemen.
Daaag mooie droom..
Maargoed, bij de pakken neer gaan zitten kon ook niet dus ben ik verder gaan kijken in Zweden. Toen had ik mijn ogen gericht op Stockholm. Docent van Windesheim had in september een conferentie in Ierland waar de school in Stockholm ook was, dus dat was positief en zou de procedure wat versnellen! Weer een brief naar de examencommissie, wachten enz. Maar uiteindelijk lukte ook dit niet, omdat we van het kastje naar de muur werden gestuurd met het aangaan van een contract.
Ondertussen was het al oktober, de inschrijving deadlines zijn dan meestal al gesloten. Mijn docent raadde me aan om verder te gaan kijken en noemde een paar scholen waarmee andere social work opleidingen van Windesheim al een contract mee hadden. Onder andere dus Nord University in Bodo, Noorwegen!
Maarja, bij Nord was dus de inschrijving al gesloten. Na mailcontact met Nord kon ik me toch nog aanmelden en binnen drie weken moest ik opeens vanalles regelen. Stempels, handtekeningen, formulieren invullen (heel veel formulieren), mailen, examencommissie een brief sturen (ja alweer, denk dat ze wel gek van me werden daar) Erasmusbeurs (ook daarvoor was ik te laat). Zelfs toen ik op studiereis was naar Finland heb ik in de late avonduurtjes dingen geregeld. Maar het is allemaal gelukt! Eindelijk het geluk aan mijn kant en met hard werken tussen alle officiële deadlines door geglipt :) Met een hele grote dank aan mijn docent van Windesheim, want zonder hem was het echt nooit gelukt.

En toen werd het allemaal echt en kwamen dan toch wel de kriebels..
Voor de Kerst mijn stage kunnen afronden (met een hele mooie 7,5!) en daarna me gericht op dit grote avontuur. Maar het inpakken ging zegmaar op z'n Annick's: op de laatste dag. Geen idee hoeveel je van wat mee moet nemen. Vooral wel warme kleren, dat wist ik wel. Aangezien Bodo net boven de poolcirkel ligt ;)

Ja en dan kom je hier vorige week maandag aan. Mama was met me mee om me te helpen opstarten dus dat was wel fijn. T is toch de eerste keer op mezelf wonen, dus wat je allemaal nodig hebt weet ik ook niet precies.
Dinsdag gelijk de orientation meeting op school. Stapte hier de deur uit en kreeg gelijk een koude windvlaag met stuifsneeuw in m'n gezicht. KOUD! Dus muts op, handschoenen aan.
Op school zijn ze echt super vriendelijk. Ze willen je bij alles helpen wanneer je een vraag hebt. Ik kwam er dus achter dat ik nog geen studentnummer had gekregen (de rest wel). Toen snapte ik ook waarom ik naast de orientation meeting, verder van helemaal niks wist. Ik kon niet inloggen. Maar daar zijn ze dus gelijk achteraan gegaan en op donderdag had ik dan mijn studentnummer. Daarna wilde ik me inschrijven voor vakken, maar dat lukte op de een of andere manier niet, dus een mail gestuurd naar een van de docenten en hij had me gelijk al maar ingeschreven, zodat ik dat niet meer hoefde te doen. Scheelt toch weer!
Ze hebben vorige week en deze week ook een 'Buddy program'. Om de internationale studenten beetje te laten integreren in Bodo en de school. De Noorse studenten zijn dan de buddy's. Ze organiseren echt leuke dingen, vorige week gingen we bijvoorbeeld bowlen, vanavond is er bingo (jaja), vrijdag is er bubblesoccer (voetballen in zo'n bal) en zaterdag is er een glow party.
Zelf hebben we met de buitenlandse studenten nog een wandeling georganiseerd waar een paar buddy's ook mee gingen. 's Avonds een berg op wandelen (de Noorse studenten zeiden dat het een half uur wandelen was, het werd 1,5 uur haha) om het Noorderlicht te zien. Helaas werd het steeds bewolkter. Onderweg hebben we wel wat kunnen zien, maar niet super veel. Wel echt trouwens super bijzonder om te zien! Vooral als het zo mooi beweegt! Toen we terug kwamen bij de studentenhuizen, zagen we de mooiste (ja daar hadden we 10km voor gewandeld :|). Zelf met een heel klein beetje paars erin (de kleur hangt af van welk gas er in de lucht zit en op welke hoogte het noorderlicht zit). En daar ook een mooie foto van kunnen maken! Wilde er ook een filmpje van maken maar dat lukte echt niet meer. Eén seconde je handschoenen uit bij -14 en je handen zijn bevroren.

Mijn rooster is echt super chill. Heb komende twee weken alleen Noors op maandag en woensdag, 2 uurtjes. Daarna een aantal weken nog een tweede vak erbij voor 4 uur op dinsdag en vrijdag. Dan weer twee of drie weken alleen Noors en de laatste weken weer een vak erbij voor 4 uurtjes op dinsdag en vrijdag, soms donderdag. Mijn lessen zijn half mei al afgelopen en volgens mij heb ik eind mei/begin juni examens. Dus ik vind het helemaal goed haha. Opzich ook best lekker na al het harde werken afgelopen jaar.
Ohja de vakken die ik ga volgen zijn dus Noors, Norwegian society and social institutions en Development theories and the Norwegian development pattern. Samen maakt dat de minor: Introduction to Norwegian society, welfare, development and language. 30 studiepunten, jaja. Weet nog niet precies wat het inhoudt en hoeveel zelfstudie tijd ervoor staat, maar het lijkt mij interessant!

Mijn kamer is verder best wel groot. Kunnen met gemak 2 logés blijven slapen, heb mijn eigen badkamertje en moet de keuken delen met 2 anderen. Een jongen uit Bangladesh en een meisje uit Oekraïne. Zijn heel aardig dus dikke prima.
Ben al druk bezig om mijn kamertje iets gezelliger te maken, maar je moet echt opzoek naar de goedkope winkels of aanbiedingen. Want anders betaal je voor een kussentje zo 20 euro...
Zo hebben mama en ik tijdens een wandeling de Jysk gevonden, waar een kussentje maar 4 euro koste en heb ik een mooi kleedje gekocht, ook voor maar 4 euro. En in een winkel waar we een echte Jamie Oliver pan hebben gekocht, voor maar 30 euro want dat was een aanbieding :), hebben we nog een gratis kalender mee genomen waar puppy's op staan. Beetje bij beetje wordt het steeds meer mijn eigen plekje.
Verder eet ik alleen dat wat nodig is, dus niet teveel koekjes enzo (lastig voor zo'n koekiemonster als ik) maar anders worden de boodschappen best duur. De prijzen liggen wel echt hoger dan in Nederland, dus om genoeg geld over te houden voor andere leuke dingen moet ik een beetje opletten. Mama had nog wel een voorraadje koekjes voor me gekocht vorige week dus ik kan er nog even tegenaan haha.

Verder moet ik misschien nog even uitleggen wie Takkie is. Takkie heb ik gekregen van mijn stage (bij Stichting Grip op je leven in Nunspeet, aanrader!!). Hier heb ik echt een super stage gehad en als stagiaires weggaan krijgen ze dus een knuffel die iets zegt over hun persoonlijkheid. Ik kreeg dus Takkie, omdat een hond staat voor trouw, loyaal, vriendelijk en van een bekende omgeving houdt. En bovendien ben ik bij Grip een soort hondenfluisteraar geworden, want de honden die er kwamen vonden me op de een of andere manier heel leuk. Takkie is met me mee gegaan hiernaartoe en zul je terugvinden op sommige foto's. Soms heel subtiel, soms misschien wat meer aanwezig.

Ik moet ook nog steeds beetje wennen aan dat het vroeg donker is. Het wordt hier licht rond 10 uur en weer donker rond half 3. Dus je hebt zegmaar om 2 uur het gevoel dat het al 5 uur is. Best raar en daardoor voel je je ook sneller moe. Je ziet de zon niet, dus ik slik nu maar vitaminepillen om toch een beetje vitamine D binnen te krijgen. En om over de griep/hele erge verkoudheid heen te komen die me afgelopen zondag een beetje aan m'n bed heeft vast laten zitten. Maar gelukkig komt er elke week 1 uur licht bij en elke maand dus 4 uur dus dat gaat heel snel. Straks in april heb ik al hele lange avonden! Kom maar door met die energie!

Tja dat was het denk ik dan wel weer. Vandaag was de taak om mijn kamer beetje schoon te maken. De stoep bestaat hier uit kleine steentjes en die blijven in je schoenzolen zitten die weer in je kamer komen en dat loopt niet heel prettig. Maar mijn kamer schoonmaken moet dus nog steeds :)

Ik zal proberen om vaak genoeg er wat op te zetten en laat vooral weten wat je er van vindt! Misschien is de ene blog leuker om te lezen dan de ander, maarja het leven is ook niet altijd één groot feest he natuurlijk (krijgen jullie deze wijze levensles toch maar weer even gratis)

Daag! Groetjes Annick
En Takkie natuurlijk

Ohja Bodo schrijf je eigenlijk als Bodø, maar die streep is te moeilijk op mijn toetsenbord (gekke Noren met die gekke letters). Je spreekt het uit als Boede. Kunnen jullie alvast oefenen op uitspraak haha

  • 10 Januari 2017 - 15:43

    Ingrid:

    Superleuk om te lezen Annick! Geniet maar lekker van je relaxte rooster!!!

  • 10 Januari 2017 - 17:54

    Willy:

    Hej Annick, wat leuk dat we zo kunnen meegenieten van je belevenissen in het echte hoge noorden!
    Succes daar! Lieve groet uit waterkoud Nederland!

  • 10 Januari 2017 - 19:05

    Gea Hummel:

    Hoi Annick, Wat een belevenis zeg. Ik zou zo met je willen ruilen. Noorwegen of all places. Het Noorderlicht. Geweldig! Ik ga genieten van je foto's en verslagen. Heel veel succes en vergeet niet er heel erg veel van te genieten!

  • 11 Januari 2017 - 00:08

    Jolande:

    Leuk Annick ! Ik lees af en toe even mee (en hoor vast ook van Shauni)....jij hebt het Noorderlicht in ieder geval al gezien :-). Veel plezier daar, klinkt écht leuk !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

22 jaar, 4e jaars student pedagogiek Windesheim Zwolle. Hond Maylo en paardrijden.

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 100759

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 23 Juni 2017

Study abroad!

Landen bezocht: