ZON EN NOORDERLICHT!! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu ZON EN NOORDERLICHT!! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu

ZON EN NOORDERLICHT!!

Blijf op de hoogte en volg Annick

07 Februari 2017 | Noorwegen, Bodø

JAAAAA, na 3,5 week heeft de zon zich dan eindelijk laten zien!! De dag na mijn vorige verhaaltje was het al raak en afgelopen week ook ervan kunnen genieten. Heerlijk om de warmte op je gezicht te voelen en wat is ie toch mooi! Je waardeert hem pas écht, wanneer je hem een tijdje niet hebt gezien. En dan te bedenken dat de inwoners van Bodo hem 2,5 maand niet hadden gezien..
Dat verklaart ook waarom iedereen opeens zo levendig en vrolijker was. Iedereen ging naar buiten stukjes wandelen (wat Noren sowieso al graag doen), en het gesprek van de dag bij het koffie apparaat was dat de zon zich had laten zien.

Van dit mooie weer moet je natuurlijk volop gebruik maken, dus ik zocht vrijdag 1,5 week terug op de kaart naar een bushalte die het dichtstbij de zee stopte om vanaf daar naar de zee te lopen. Wat ik niet had verwacht was dat het daar zo mooi zou zijn! Rode houten huisjes met gras op het dak, rotsen, de zee die tegen de rotsen aan slaat, eendjes in het water, en een stuk of tien Noren die aan het wandelen waren bij de rotsen. De bergen aan de overkant van het fjord waren opeens 20x mooier en je wilt niet dat de zon weer ondergaat. Je weet immers niet wanneer je m weer ziet.

Helaas daarna een paar dagen weer bewolkt weer, maar we hadden flink profijt gemaakt van alle zonnestralen dus we konden er wel even tegenaan.
De voorspellingen voor het noorderlicht waren supergoed tijdens deze bewolkte dagen! Alleen om het noorderlicht te kunnen zien, moet je juist geen wolken hebben. Vorige week dinsdag had ik nog even zin in een avondwandeling en het noorderlicht zou super sterk moeten zijn. De avondwandeling was goed! Alleen voor het eerst ben ik gewoon echt boos geweest op de wolken. Kan dat? Ja dat kan. Ik stelde me de hele lucht boven me voor in het groen dat zo mooi danst, maar ik zag er niks van.
Wat ik me toen wel besefte is dat ik gewoon in m'n eentje die avondwandeling kon maken! Dan is een westers land toch wel fijn als je graag dingen wilt doen. Als ik in Zuid-Afrika had gezeten en een avondwandeling had willen maken, had dit denk ik niet gekund. Gek dat je daar in Nederland eigenlijk niet bij stil staat, maar nu ik hier ben wel. En ook het besef dat we het toch maar eigenlijk heel erg goed hebben hier! Met de kans dat ik dit kan doen en alle avonturen die daarbij horen!

Vanaf afgelopen donderdag werd het weer wat beter. 'S avonds naar de Bodo Jazz Open geweest hier in het centrum. Erg leuk! De Noren zijn een beetje stijfjes wat betreft het dansen op muziek hier. Ze zitten aan de zijkant op een krukje. Denk dat ze wat meer alcohol nodig hebben om los te komen. Overigens kijken ze je raar aan als je vertelt dat je eerder vertrekt om nog het noorderlicht te kunnen zien. Denk dat het voor hun net zo normaal is als regen bij ons haha. We zijn naar de haven gelopen en hebben een glimp kunnen opvangen. Niet super sterk, maar wel wat.

Ik moest net even terug zoeken in mijn foto's wat ik welke dag heb gedaan. Zo veel.. haha
Afgelopen vrijdag door de haven gelopen van Bodo. Die heeft een lange pier met op het einde een bankje in de zon, uit de wind. Heerlijk! Ook de Hurtigruten kunnen zien aan komen varen en de gebruikelijke toeter daarbij die ik ook vanuit m'n kamer kan horen. (Hurtigruten is een cruise die langs de Noorse kust naar de Noordkaap vaart en daarbij verschillende Noorse steden aandoet).
De voorspellingen voor het noorderlicht waren weer goed, dus ben ik met twee andere meiden een bergje hier opgelopen (ja dat doen we gewoon in het donker) en hebben we 2,5 uur bovenop de berg gezeten. Waarom bovenop een berg en niet gewoon in de stad? Zonder licht om je heen zie je het noorderlicht veel beter dus daarom haha. Om dat te kunnen volhouden heb je wel thermokleding, een skibroek, warme jas, muts, handschoenen, 2 paar sokken, thee en iets om op te zitten nodig, want ja het is koud. Ook al was het noorderlicht niet super fel, het was gewoon super leuk om in de nacht bovenop een berg te zitten. Met een mooi uitzicht over de stad, een mooi zicht op de maan en de sterren en het groene bewegende licht en liedjes zingen! Dat zijn toch de geluksmomentjes!
Voor de mensen die mij kennen van Alevi camping (super leuke camping in het prachtige Zweden, gratis reclame dit), die weten misschien dat ik een 'elandenlokroep/liedje' heb voor als we een stukje gaan rijden om elanden te spotten. Ik zing dan dat liedje en meestal zien we dan een Eland! Dat schijnt dus ook te werken met mijn nu noorderlichtliedje. Misschien komt er nog een cd uit van mij, wie weet..

Afgelopen zaterdag met een groep studenten naar een plaatsje hier vlakbij geweest, Lopsmarka, en daar ongeveer 2 uur gewandeld. Mooie stranden met super mooie schelpen en bovenop een bergje uitzicht gehad op de Lofoten! Het was zo helder dat we die helemaal hebben kunnen zien! De omgeving hier is zo ontzettend mooi, elke keer ontdek je weer iets nieuws en word je steeds een beetje meer verliefd op Noorwegen. Ik heb ook zo ontzettend veel foto's, de een nog mooier dan de ander haha.
Toen ik later op mijn bed zat en een film aan het kijken was, zag ik dat de lucht fel oranje was van de ondergaande zon. Ik keek op de klok, nog 5 minuten om de bus te halen. Dus spullen bij elkaar gepakt, mezelf goed ingepakt en me gehaast naar de bus om nog te kunnen genieten van de ondergaande zon in de haven.
'S avonds was iedereen zo moe dat niemand meer uit wilde. Ik ook niet. Na 4 weken niet zo super veel gedaan te hebben en dan opeens elke dag super veel doen, was misschien toch een beetje veel voor iedereen haha.

Ook grappig om te merken hoe je het moet doen met de middelen die je hier (soms niet) hebt. Zondags had ik mooi twee wasjes gedaan, maar er was geen wasrekje meer om de kleding te laten drogen. Dus toen alles door m'n hele kamer heen gehangen. Stond opzich best grappig, maar niet heel praktisch haha.
Uit Nederland had ik maar twee lange broeken meegenomen, met het idee om er hier nog 1 of 2 bij te kopen. Blijkt dat ze hier mijn lengtemaat niet verkopen.. Terwijl Noren opzich ook best lang zijn maar blijkbaar dus niet zulke lange benen hebben als ik.
Of ze verkopen gewoon geen langere broeken, want het standaard Noorse meisje heeft een broek aan dat tot boven de enkels komt met sneakers eronder. Dat betekent dus blote enkels. Ook met -10? Ja, ook met -10. Ik weet niet hoe ze t doen. En ze hebben allemaal heel lang en stijl haar. Dus ik ben nog niet helemaal geïntegreerd hier, ben ik qua uiterlijk ook niet echt van plan :D

Zondagavond zijn we met een groep naar het fjord gegaan om vanaf daar weer naar het noorderlicht te kijken. Alweer? Ja, je krijgt er geen genoeg van haha. En weer dat magische licht kunnen zien. Blijft toch heel bijzonder!

Gister na mijn Noorse les naar Saltstraumen geweest. Dat is een van de sterkste getijdestroom van de wereld. Met als resultaat draaikolken in het water en water dat alle kanten op stroomt. Super gevaarlijk om in te zwemmen. Was nou ook niet mijn plan met deze temperaturen. Toen we een warme chocolademelk dronken kwamen we erachter dat de bus in 3 minuten vertrok. Konden we niet meer halen. Toen kwamen we er ook achter dat de volgende bus pas 2,5 uur later ging. Tja, het blijft toch Noorwegen he haha. Dus toen we de saltstraumen al hadden gezien, moesten we ons nog 2,5 uur vermaken. Op een plek waar opzich vrij weinig anders is. Maar toch! De omgeving was super mooi en doordat we de 2,5 uur hadden nog weer hele mooie plekjes ontdekt! Uit de wind in de zon op een heuveltje gezeten, mooie ijsvormen op de rotsen en zee arenden gezien! Had ze al eerder gezien hier in Bodo, maar hier scheen de ondergaande zon op de onderkant van hun vleugels en lichaam wat het supermooi oplichtte en waardoor je de vormen veel beter kon zien. Bodo heeft een hele hoge populatie zee arenden dus echt wel super tof om te zien!

Ondertussen is mijn vak Norwegian society en social institutions begonnen! Opzich best interessant! Alleen ik moet wat meer aan zelfstudie gaan doen want de docent die het geeft komt oorspronkelijk uit Bangladesh en praat dus met een best accent. En af en toe zweeft ie een beetje van het onderwerp af waardoor het soms heel lastig te volgen is. Maar zelfstudie is niet erg want daar heb ik de tijd wel voor en de boeken zijn niet super moeilijk geschreven dus dat scheelt ook weer!

Ik had me de vorige week vergist over wanneer ik op ski trip (de Noren spreken het uit als 'sjie') ga, dat is dus aankomende vrijdag al! Super veel zin in en volgens mij is het daar ook weer super mooi dus ik ben benieuwd!

Zag trouwens ook dat de foto's nogal door elkaar komen te staan, weet niet zo goed hoe ik dat kan veranderen dus ik zal nog even zoeken naar een oplossing!

Tot snel!
Groetjes Annick

Kleine update: blijkbaar komen dus niet alle foto's in dit verhaaltje terecht, maar je kan ze wel vinden onder 'foto's' :)
Zal volgende keer wat beters verzinnen haha

  • 08 Februari 2017 - 12:23

    Marlon:

    Lieve Annick,
    Wat weer een leuk verslag! Je schrijft erg leuk. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Je hebt het verdiend! Wat een mooie foto's. Noorwegen wordt weer steeds een beetje mooier. Ik verheug me er erg op om weer naar Noorwegen te gaan en natuurlijk om jou te zien en jouw verhalen te horen!
    Geniet van de ski trip.
    Liefs, mama

  • 12 Februari 2017 - 14:50

    Smithers Westerbork:

    Hoi lieve Annick(oos),

    We hebben de blog ontdekt hoor. Wat goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Veel te zien en te ontdekken en vooral te genieten. Je zou haast denken dat je op vakantie bent. Mooie foto's ook. Blijf vooral genieten dan gaat de study vanzelf mee. Gelukkig kunnen er altijd pakketjes verstuurd worden met Lange broeken in jouw Maat.

    Liefs Smitjes Westerbork

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

22 jaar, 4e jaars student pedagogiek Windesheim Zwolle. Hond Maylo en paardrijden.

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 100805

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 23 Juni 2017

Study abroad!

Landen bezocht: