Ut på tur, aldri sur! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu Ut på tur, aldri sur! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu

Ut på tur, aldri sur!

Blijf op de hoogte en volg Annick

22 April 2017 | Noorwegen, Bodø

Zo dat was alweer een tijdje geleden! Ik moest weer even terugdenken wat ik allemaal ook alweer heb gedaan. Gelukkig zijn daar de foto's voor!

Op zondag 2 april was het mooi weer dus ik had zin om weer een hike naar Keiservarden te maken. En dat heb ik voor het eerst alleen gedaan! De weg ernaartoe is niet moeilijk en op zondag lopen daar altijd veel mensen (Noorse cultuur om in het weekend eropuit te gaan in de natuur :p). Dus dat leek me wel 'veilig' genoeg om in m'n eentje te doen! En eigenlijk is dat weleens lekker, kan je lekker op je eigen tempo lopen en genieten van de rust en stilte. En toen heb ik ook een aantal mussen zien vliegen! Jaja, dat is heel bijzonder hier, want zoveel vogels zijn er niet. Overigens hoor ik ze nu wel steeds vaker, dat klinkt altijd zo vrolijk en leuk :) En het uitzicht op de top blijft elke keer weer mooi!
De volgende dag kwam de jongen waar we hadden geslapen in Trondheim bij ons op bezoek! We wilden hem laten zien hoe mooi het hier is, alleen was de lucht bepakt met een hele grijze massa wolken waar een heleboel water uit naar beneden kwam. Maar hé volgens een oud Noors gezegde: There's so such thing as bad weather, only bad clothing. Dus wij eropuit naar Lopsmarka waar je normaal een heel mooi uitzicht hebt over de bergen en soms zelfs de Lofoten, maar helaas niks van gezien en een doorweekte jas en broek later zaten we weer in de bus terug naar Bodo. Gelukkig was die jongen wel relaxt en had en vond ie het wel prima dat we niet teveel naar buiten wilden.

Overigens is het hier, óf heel goed weer óf heel slecht weer met alle 4 seizoenen in een dag. Opzich wel grappig en dat maakt de dagen dat het heel goed weer is, 10x zo mooi en leuk!

Op woensdag 5 april zijn we naar een handbalwedstrijd geweest. Oslo tegen Bodo. Ik had al wel handbalwedstrijden op tv gezien en wist dat het echt leuk is om te kijken omdat er zo vaak gescoord wordt. De Noren waren in het begin van de wedstrijd wat stil, maar kwamen steeds meer los. Ze klappen mee met de muziek, juichen, moedigen ze aan. Ze worden daarbij wel geholpen door een vrouwtje die vol overgave op een trommel slaat op een ritme dat het publiek mee kan doen. Erg grappig om te zien en wij juichten natuurlijk gezellig mee! Morgen gaan we naar de halve finale tegen Arendal dus dat wordt vast ook weer leuk!
Na de handbalwedstrijd had ik wat last van m'n keel, ik dacht dat dat kwam van het juichen, maar blijkbaar was dat het begin van een erge verkoudheid waar ik nu 2 weken later nog steeds mee zit. Heb al minstens 3 pakken zakdoekjes en een pak tissues weggesnoten en ik ben aan m'n 4e pak zakdoekjes begonnen. Maar heb nu eindelijk het idee dat het wat beter wordt, sinds gister ook geen hoofdpijn meer daarvan dus dat is fijn!! Mag ook wel een keer eigenlijk :)

En toen begonnen de voorbereidingen voor mijn bezoek! Mama en Aïscha zouden komen op 12 en 13 april! Ik wilde ze meenemen naar het sushi lunch buffet, voor hun verjaardagen. Maar toen ik wilde reserveren vertelden ze me dat ze dicht waren vanaf donderdag 13 april tot dinsdag 18 april. Precies de dagen dat ze hier zouden zijn. Dus toen wilde ik opzoek naar iets anders, maar toen kwam ik erachter dat vrijwel alle restaurants gesloten zijn met witte donderdag, goede vrijdag en pasen. Toen bedacht ik me hoe het dan zat met de bussen, die zouden ook vrijwel niet rijden, ik kwam erachter dat de supermarkten dicht waren en alle andere dingen waren ook allemaal dicht. Gewoon dicht voor 6 dagen, best onvoorstelbaar in Nederland want daar is het juist open met pasen. Dus werd mijn planning even flink in de war geschopt. Ik moest opeens ook alle boodschappen halen voor de rest van de week, dus de kleine ruimte die ik heb in de koelkast was propvol en mijn vriezer was precies als een puzzel. Heb maar gewoon wat ruimte geclaimd in de koelkast, want niet alles paste in mijn ding. Kwestie van: sorry, not sorry. :D
Ik had voor zaterdag en zondag een auto gehuurd, maar aangezien er op maandag ook geen bussen zouden zijn leek het me handig om dan op maandag ook nog een auto te hebben. Achteraf een goede keuze, want ik kon toen een goedkopere auto (ford ka ipv Mercedes benz) huren, voor dezelfde prijs maar dan een dag extra. Uiteindelijk kreeg ik er een Peugeot 2008 automaat voor met 2000 km op de teller. Dikke prima dus haha!

Op goede vrijdag hebben we een hike gemaakt naar Keiservarden (voor mij de 6e of 7e keer volgens mij). En daarbij heb ik per ongeluk de verkeerde weg genomen.. We liepen al een tijdje half tussen en achter een groep toeristen van de Hurtigruten (de cruise die langs de Noorse kust vaart). Hierdoor ben ik waarschijnlijk afgeleid geraakt en heb ik daardoor de afslag naar rechts gemist (de enige afslag die je moet nemen..). Dus toen zijn we rechtdoor gelopen. En ik bleef maar zeggen dat het er zo anders uit ziet met modder dan met sneeuw. Op een gegeven moment dacht ik dat we niet goed zaten, maar er stond wel een bordje met Keiservarden, dus ik dacht dat het wel goed was. Maar op een gegeven moment wist ik zeker dat het niet goed was en zijn we dus maar weer terug gegaan. De juiste afslag gevonden en toen alsnog de goede weg omhoog gelopen.. Maar het uitzicht was natuurlijk weer super mooi!! Daarna waren mama en Aïscha wel erg moe haha.

Op zaterdag zijn we naar Kjerringoy gegaan. Een oude handelsstad dat vroeger belangrijker was dan Bodo! De gids vertelde ons vanalles over de 'stad' (ongeveer 15 huisjes) en hoe het leven daar was. Toch leuk om te weten. En het was echt heel erg mooi om te zien! De rode houten huisjes met gras op het dak, mooie besneeuwde witte bergen, super helder blauw en groenig water, een blauwe lucht en zon!!
Op zondag naar Saltstraumen (ja de 4e of 5e keer voor mij ofzo), maar ook daar was het nog steeds erg mooi en de warmte van de zon in je gezicht voelen is zo lekker!! Aïscha kreeg zelfs opmerkingen over dat ze bruin was geworden in haar gezicht. Ja het kan allemaal hier!!

Afgelopen maandag hebben we nog een restaurant gevonden die open was, dus daar hebben we lekker pizza gegeten! Ze waren wel een beetje door hun voorraden heen want ze hadden niet alles meer, dus waarschijnlijk hadden zij ook 'last' van dat alles gesloten was.

Met het weer hebben we ontzettend geluk gehad! Want de dagen dat mama en Aïscha hier waren, was het alleen maar blauwe lucht en zon!
Op dinsdag zijn Aïscha en mama weer terug gegaan naar huis en toen ben ik eigenlijk gelijk begonnen met weer studeren voor Noors. Want daar had ik gister mijn examen van (waar ik een goed gevoel over heb!!).

En donderdag was ik jarig!! 23 jaartjes alweer! Alhoewel het wel gek was om alleen wakker te worden, want normaal word ik altijd gewekt door mama en anderen die thuis zijn. Gelukkig had ik al wel wat berichtjes gekregen dus dat was wel weer leuk! Toch had ik niet echt een 'jarig' gevoel aangezien ik moest studeren voor mijn Noors examen. Als pauze heb ik nog wel een appeltaart gebakken en die samen met de Oostenrijkse, Duitse en Amerikaanse meiden opgegeten. En ze verrasten me nog met een Oostenrijkse bananenschnitt, biscuitcake met jam, bananen en chocolademousse! Ook erg lekker. Maar na 2 uurtjes moest ik toch echt weer verder met leren. 's Avonds stond ik in m'n kamer met muziek aan te dansen met m'n onregelmatige werkwoorden. Want bewegen maakt zuurstof en zuurstof in je hoofd is goed voor leren dacht ik. En ik had de hele dag al stilgezeten dus was even toe aan wat beweging.
Vond het eigenlijk best heel leuk om een nieuwe taal te leren en ik vond het ook leuk dat ik steeds beter wist hoe de bijvoeglijknaam woorden, bezittelijk voornaamwoorden en alles werkte. Opeens kon ik linkjes maken en verbanden zien!

Gister dus het examen gemaakt. Dat bestond uit een tekst waar 10 vragen over beantwoord moesten worden (in het Noors uiteraard), een rijtje werkwoorden die ik moest vervoegen in andere tijden, een tekst waar je bijvoeglijknaamwoorden in moest vullen in de goede vervoeging, de bezittelijk voornaamwoorden invullen in een zin in de goede vervoeging, een aantal woorden die je in de goede volgorde in de zin moest zetten, en als laatste nog een tekst schrijven van 200 woorden. Dat is best veel, maar ik heb me er goed mee gered omdat ik daar al op geoefend had.
Na de toets ging ik mee naar het winkelcentrum en heb vanalles gekocht wat ik niet wilde kopen. Maar onder het mom van: een verjaardagscadeautje voor mezelf, kon ik het weer een beetje goedpraten. Nu moet ik wel een paar dagen op rantsoen, want geld kun je helaas maar 1x uitgeven. Ben nog wel steeds blij met mijn gekochte spullen: een nieuwe rugzak (een grotere dan die ik nu gebruik voor school, waar naast m'n laptop ook nog minstens 3 boeken in passen haha), nieuwe schoenen en een nieuw shirt!

Gisteravond heb ik m'n verjaardag gevierd met m'n vrienden hier en dat was gezellig! Ik heb mijn verjaardag gewoon in 2 etappes gevierd, een extra lange verjaardag! :)

Morgen wordt het weer beter weer (nu ligt er weer natte sneeuw), dus denk dat ik maandag maar weer even naar mijn geliefde vriend Keiservarden ga, met mijn nieuwe backpack en wat extra kilo's daarin. Goed alternatief voor sporten. Ik integreer steeds meer hier :) Want: Ut på tur, aldri sur! (Naar buiten gaan op hike, houd je vrolijk!)

Foto's:
https://goo.gl/photos/u61hM9xKqnMaPMGe7

  • 26 April 2017 - 19:58

    Smitjes Westerbork Maar Nu In Denemarken:

    Hoi Annick. Jij zult straks correct Noors lezen, schrijven en praten. Word jij onze tolk dan als wij op vakantie gaan? Onze tolk hier in Denemarken, onze lieve Benthe, laat ons mooie dingen in Denemarken en Arhus zien. We hebben het goed naar ons zin alleen veel wind en "kou" en af en toe een hele dikke bui. Vandaag was het droog en zijn we naar het eiland Fur gegaan, twee keer met een pontje om op het eiland te komen. Was mooi en goed te doen en we zijn nu zelfs een beetje verbrand. Zoals we begrijpen is ons verjardagspakket helaas niet op tijd aangekomen. Achteraf wel verklaarbaar als men 6 dagen plat ligt vanwege Pasen. Nou dan is het alvast voor volgend jaar......(hahahaha). Mooi dat jullie het met zijn Drieën fijn hebben gehad en het is helemaal niet verkeerd dat Aischa en mama een beetje moe waren van het wandelen......Bedankt voor alle mooi foto's. Groetjes en liefs uit Denmark.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

22 jaar, 4e jaars student pedagogiek Windesheim Zwolle. Hond Maylo en paardrijden.

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 100769

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 23 Juni 2017

Study abroad!

Landen bezocht: