Relax mode - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu Relax mode - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu

Relax mode

Blijf op de hoogte en volg Annick

06 Juni 2017 | Noorwegen, Bodø

Hoi hoi! En toen was het alweer een maand verder! De tijd gaat veels te snel, maar gelukkig heb ik nog 2,5 week om alles te doen wat ik nog wil doen!
De afgelopen weken heb ik me vooral gefocust op het leren van mijn examens. Ik heb af en toe ook wel leuke dingen gedaan, maar niet teveel. Vorige week maandag had ik het moeilijkste examen, Development theories. Over politiek en economie. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken om dat een beetje in m'n hoofd te krijgen. De colleges die ik had gevolgd waren niet heel erg behulpzaam, aangezien de docent moeilijk te verstaan was en er ontzettend veel spellingsfouten in de powerpoints staat. Waardoor je bij sommige woorden aan het twijfelen bent of dat wel klopt of niet. Maakt het leren niet echt gemakkelijker. Tijdens het leren had ik zegmaar alle emoties die je je kan bedenken in één dag. Het begon met mezelf aan te moedigen dat ik het kan en ik er zelf in moet geloven, 5 minuten later gevolgd door frustratie dat ik er niks van snap en het veel te moeilijk is, om mezelf daarna weer aan te moedigen maar bij het zien van de onoverzichtelijke powerpoints en te moeilijke en saaie artikelen en het boek terug val in: WAAROM DOE IK DIT?! en me daarbij op m'n bed laat vallen. Maar stukje bij beetje heb ik toch wat in m'n hoofd gekregen en heb ik er uiteindelijk toch nog wat van weten te breien (denk ik.. ik moet het cijfer nog terug krijgen).
Door al het geleerde wat overzichtelijker te maken, heb ik allemaal woordwebben gemaakt en die op m'n muur gehangen. Zodat ik beter visueel kon studeren en beter linkjes kon maken in m'n hoofd. En dat werkte best goed moet ik zeggen! Het examen was te doen, leek op de oefenvragen die we hadden gekregen en na 5 pagina's vol geschreven te hebben vond ik het wel prima. Alles wat ik eruit kon halen heb ik volgens mij opgeschreven.
En toen had ik vorige week donderdag mijn herkansing en laatste examen. Norwegian society. Dat examen had ik in maart ook al gedaan, maar helaas niet gehaald. Deze was een stuk makkelijker om te leren en ook een stuk interessanter! Dat ging namelijk ook wel over politiek en economie (ben ik nu expert in jaja), maar ook over de Noorse gemeenschap, de waarden en normen, het onderwijs, families, de taal enz. En dat examen ging volgens mij ook wel oké. Denk dat het wel genoeg is om het examen te halen. En na 2,5 uur en 5,5 pagina's was ik er ook wel klaar mee, en begon mijn vakantie!!

Ja! Vakantie!! En dat voelt heerlijk!! Ik ben druk bezig met een boekje lezen buiten in de zon (want het is hier eindelijk ook warm! Mooi weer was het al heel lang, maar nu kon ik zelfs zonder jas buiten lopen en m'n korte broek aan!), wassen, kamer opruimen en schoonmaken, appeltaart bakken, boodschappen doen, bbq'en bij een meer, drankje drinken en eten in het centrum, hardlopen, netflixen, samen met een ander meisje niks doen etc. etc. Allemaal heel relaxed en heerlijk om nog even een paar weken volop van Bodo te kunnen genieten!
Vorige week woensdag zijn de 3 Oostenrijkse meiden naar huis gegaan. Best jammer want ik deed veel met hen samen, maar ik ben blij dat ik hier nog ben! Heb wel zin om weer naar huis te gaan, maar vindt het ook nog fijn om even goed afscheid te kunnen nemen van Bodo en nog even goed te genieten van mijn laatste weekjes hier. Zeker nu alles groen is en het zo warm is!

16 en 17 mei ben ik trouwens nog naar de cabin geweest en daar ook lekker gebbq'ed en op 17 mei was het de nationale dag van Noorwegen. Op die dag in 1814 was Noorwegen vrij van Denemarken dat dat wordt dus elk jaar gevierd met een parade door de stad. In Oslo, Bergen en Trondheim zijn dat hele grote parades. In Bodo wat minder, maar het duurde nog steeds bijna 45 minuten voordat alles voorbij was gekomen. Alle organisaties die Bodo heeft liepen mee. De klim organisatie, fanfare's, handbal club, langlauf club, tafeltennis club echt vanalles. Super leuk om te zien. Wij als 'toeristen' hadden vlaggetjes op onze wangen getekend, niet wetende dat de Noren zich dus helemaal mooi aankleden. Heel veel vrouwen in de nationale jurken en de mannen in pak en soms zelfs in het nationale pak. Daardoor vielen wij wel een beetje uit de toon, maargoed haha.

Op 26 mei had de ISU (International Students Union) een afscheidsdiner georganiseerd met als thema 'Prom'. Dus eindelijk een gelegenheid om mijn jurk en hakken aan te doen, ook al was ik daardoor nog langer dan de rest haha. Het eten was erg lekker (heerlijke zalm) en ze hadden een photobooth gehuurd waarmee we een hele hoop grappige foto's hebben gemaakt. Super leuk en ook lekker om na al dat leren er even weer uit te zijn. Even ontspannen en opladen!!

En nu? Genieten dat ik even niks moet! Nog wel opzoek naar een organisatie waar ik mijn scriptie kan maken na de zomervakantie, dus daar ben ik wel mee bezig nog. Maar voor de rest is het klaar. Overmorgen ga ik samen met een Duits meisje naar Tromso, een stukje noordelijker en dan vlieg ik zaterdagavond alleen door naar Svalbard (Spitsbergen)!! En daar heb ik zoooo veel zin in! Op zondag ga ik paardrijden op een IJslander (hele coole paarden) en op maandag ga ik een boottocht maken naar Pyramiden. Een uitgestorven oud Russisch mijnwerkers stadje. Onderweg komen we langs vogel kliffen en gletsjers en ik sprak met een meisje die daar een half jaar heeft gestudeerd en die zei dat ik met die boottocht veel kans had om een ijsbeer te zien!! Ik ben reuze benieuwd. En dan dinsdagmiddag weer terug. Een kort bezoekje, want vanwege de ijsberen kan je niet zelf op pad en moet je dus altijd een tour boeken. Niet heel goedkoop. Wat dan wel weer fijn is, is dat alles op Svalbard tax free is (ja, alles, ook de alcohol ;p) dus dat scheelt dan wel weer :)

Sinds 31 mei is hier nu trouwens de middernachtszon! Dat betekent dat de zon niet meer onder gaat. Dus dat wordt een keer Keiservarden wandelen midden in de nacht, om dit speciale spektakel mee te maken.

Link naar de foto's:
https://goo.gl/photos/ws7xrMG7pFCt9DfE8

Tot gauw! Groetjes Annick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

22 jaar, 4e jaars student pedagogiek Windesheim Zwolle. Hond Maylo en paardrijden.

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 100758

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 23 Juni 2017

Study abroad!

Landen bezocht: