Bodo, de stad waar je de buschauffeurs kent - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu Bodo, de stad waar je de buschauffeurs kent - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu

Bodo, de stad waar je de buschauffeurs kent

Blijf op de hoogte en volg Annick

30 Maart 2017 | Noorwegen, Bodø

Terwijl bij jullie alles al groen wordt, alle bloemen beginnen te bloeien en het alweer heerlijk warm wordt, ligt hier nog steeds sneeuw! Nou moet ik zeggen dat het komt en gaat. Het smelt weg, maar er komt ook snel genoeg weer nieuwe sneeuw bij. Afgelopen zondag had het hier gestormd, hele harde wind, hoop regen en hagel. Alle sneeuw was dus weg. En toen ik maandagochtend dus mijn gordijnen opende, was ik dan ook verrast dat er weer 5cm sneeuw lag. Bodo, je blijft me verbazen!
Ondertussen hebben wij hier elke dag alle 4 seizoenen in 1 dag. Regen, hagel sneeuw en 10 minuten later weer zon. Afgelopen dinsdag weer een hike gemaakt naar Keiservarden, de top hier vlakbij. Dus alles mee, regenkleding, muts, sjaal, extra trui, broodjes, thee om warm te worden enz. Uiteindelijk was het de hele tijd prachtig weer en was het behoorlijk warm, dus daar hadden we mooi geluk mee! Alleen op te top erg winderig, dus dat was wel wat frisjes. En het lopen in de sneeuw was behoorlijk zwaar soms, dat merkte ik de volgende dag erg goed in m'n benen en billen :p
Ik kan altijd heel erg genieten van alle bloemen die bloeien (oké, niet voor m'n hooikoorts, maar het is zo mooi om te zien) en alle bomen die groen worden. Helaas is dat nog niet ingetreden hier, daarom heb ik maar narcissen gekocht die nu in m'n kamer staan. Normaal zijn bloemen redelijk duur hier, maar nu was er een aanbieding (ben tenslotte nog steeds Nederlands) waardoor het kon. Het voorjaar is dus al wel begonnen in mijn kamer!
Overigens vertelde m'n Noors docent dat er hier soms zelfs in mei nog sneeuw ligt, dat hoop ik toch niet. Vind het nog wel leuk en ziet er mooi uit, maar ben ook wel toe aan wat groens haha :)

Twee weken geleden was ik dus voor een paar dagen naar Trondheim! M'n eerste keer sinds 3 maanden weer onder de poolcirkel.. Samen met nog 4 andere meiden (3 Oostenrijkse en 1 Duitse) konden we slapen bij een jongen die daar studeerde, die 1 van de Oostenrijkse meisjes had ontmoet op het vliegveld in Oslo (handig die contacten..).
Met de nachttrein dus naar Trondheim. Dat was goed geregeld! Er lag een pakketje klaar met een fleece dekentje, oogmasker, oordopjes en opblaasbaar kussentje. En omdat het Duitse meisje en ik in een 4 zits zaten en de andere 2 stoelen nog niet bezet waren toen wij in de trein zaten, hebben we deze stoelen gebruikt om lekker op te liggen en te slapen. Onderweg zouden er misschien nog mensen in kunnen stappen, maar die moesten ons dan maar wakker maken. Toch is het fijner om een slaapcabine te boeken in een nachttrein. Want je wordt ongeveer elke 45 minuten/uur wakker en dan heb je ergens in je lichaam pijn dus ga je maar weer op een andere manier liggen. Ja ondanks dat we 2 stoelen hadden, lig je toch opgepropt en niet echt heel erg lekker. Toen we de volgende ochtend in Trondheim aankwamen, waren we allemaal dan ook erg moe. De ochtend hebben we doorgebracht met vrij weinig doen. Beetje hangen in het studentenhuis en half slapen.
's Middags gingen we naar een skischans wedstrijd. Ja zo'n helling waar ze vanaf racen en dan een heel stuk door de lucht vliegen. In Oostenrijk is dit dus een hele populaire sport. Gewapend met de Oostenrijkse vlag, rood-witte fluitjes, en Oostenrijkse vlaggetjes op m'n wangen gingen we de Oostenrijkers dan ook aanmoedigen. Best bijzonder om dat een keer te zien! En ik zou dat nooit van m'n leven zelf proberen haha.
De 3 Oostenrijkse meiden stonden vooraan, en zijn verschillende keren in beeld geweest, ook op Oostenrijkse tv. Ze waren zo'n beetje de enigen, dus dan heb je veel meer kans. Overigens zijn de Noren ook erg enthousiast. En naarmate de wedstrijd vorderde werden ze steeds fanatieker. Uiteindelijk heeft een Oostenrijker gewonnen, dus dat was dan wel weer leuk!!

Vrijdag zijn we naar de stad gegaan. Helaas regende het veel dus we hebben alleen de hoogtepunten bezocht, zoals de universiteit, kerk, en de oude stad met een mooie brug en leuke gekleurde huisjes. Toen we in een cafeetje zaten om even wat op te warmen, wilden we eigenlijk niet meer naar buiten. Eerst wilden we nog naar het fort, maar het weer was zo niet fijn dat we daar helemaal geen zin meer in hadden. Na 2 uur in het café gezeten te hebben, zijn we met de bus terug gegaan en hebben we heerlijke lasagne gemaakt! Voor 8 personen, jaja.
Zaterdagochtend werden we wakker met sneeuw en zon! En die dag gingen we naar de studentencabin net buiten Trondheim in de mooie natuur. De weg ernaartoe was zo mooi! Alle bomen waren nog helemaal wit van de sneeuw, het was net een winter wonderland! En gelijk is het overal heel erg druk op de wegen buiten Trondheim, met Noren die gaan langlaufen. Erg grappig om te zien. Ook in de stad lopen ze gewoon in sportkleding en langlaufski's rond. Niemand kijkt raar op.
De cabin heeft een mooi uitzicht over het dal met daarin Trondheim. De hottub stond ook aan die kant, dus daar hebben we lekker in gezeten 's avonds. Warm water, mooi uitzicht over het bos en de stad, een mooie sterrenhemel en afkoelen door te rollen in de sneeuw. Dat is heerlijk ja!
Overdag hadden we een korte hike gemaakt naar de top van de berg vlakbij de cabin. Ook daar weer mooi uitzicht gehad. En toen we naar beneden wilden lopen, zijn we niet over het pad gegaan maar recht naar beneden. Rennen, rollen, op je kont sleeën. Dat gaat gepaard met vallen, elkaar omduwen, sneeuwballen gooien en veel gekke bewegingen om je evenwicht te bewaren, wat vaak mislukt. Maar het was wel enorm grappig en je voelt je dan net weer zo'n klein kind haha.

Zondag aan het einde van de ochtend zijn we weer terug gegaan en hebben we nog weer een rondje gemaakt door de stad, maar dan met mooi weer! De zon scheen dus hebben we gewoon de zelfde tour weer gedaan en deze keer wel naar het fort geweest.
In het oude deel van de stad was een cafeetje die vierden dat ze 20 jaar bestonden. Binnen stonden 5 mannen muziek te maken en het zag er echt heel gezellig uit! 's Avonds hebben we gegeten in de 'pizzatoren'. Die toren heeft ook een naam, maar hij staat bij de studenten bekend als de pizzatoren. Daar kun je namelijk voor 110 kronen (12 euro) onbeperkt pizza eten van een pizzabuffet. Ze hebben keus uit 5 pizza's en die smaken erg goed! En het fijne van Noorwegen is, is dat je water vaak gratis krijgt. Dus heb je geen extra kosten aan drinken enz.
Leuk dingetje, de toren draait een heel rondje in 1 uur. Dus heb je elke keer een ander uitzicht over de stad!
Zondagavond gingen de 3 Oostenrijkse meiden weer terug naar Bodo met de nachttrein, en maandagochtend gingen het Duitse meisje en ik weer terug met de dagtrein. Onderweg is er namelijk vanalles moois te zien, dus dat wilden we graag zien! Naarmate we steeds verder noordelijk kwamen, werd de natuur ook steeds mooier. Mooie bergen, kloven, rivieren enz. Op het hoogste punt van de trein, 685 meter boven zeeniveau, passeerden we ook de poolcirkel weer. Toch leuk om dat met daglicht te zien :)

Ons bezoek aan Trondheim was wel een beetje een soort van meiden invasie. In het studentenhuis woonden naast de jongen waar we sliepen, nog een andere jongen en twee meiden. Een van die meiden ging naar Tromso en we mochten ook in haar kamer slapen, wat erg aardig is en omdat het anders toch welk erg krap werd haha. De andere meid hebben we niet zoveel gezien en was ook niet erg spraakzaam. Maar volgens mij vonden de jongens het wel gezellig met al het gelach van ons en de dingen die we regelden enz. In ieder geval zou het weer een stuk stiller worden wanneer wij weer zouden vertrekken haha..
Trondheim voelt wel veel meer als een stad aan. Het heeft ook 4x zoveel inwoners, dus het is vrij logisch. Het was leuk om daar een paar dagen geweest te zijn, maar ik was toch ook wel weer blij om weer terug te gaan naar Bodo. Waar je maar 10 minuten hoeft te lopen om middenin de natuur te zijn en waar je de buschauffeurs kent. Het is allemaal net even wat kleiner, iets persoonlijker en overzichtelijker. Alles is er, maar vaak maar één of twee, bijvoorbeeld een sushi restaurant of bioscoop. In Trondheim heb je daar dan weer meer keus in, maar voor mij is Bodo prima!

Woensdag gingen we met dezelfde meiden en nog een Amerikaans meisje naar de studentencabin hier in Bodo. Daar ben ik ook met m'n vrienden uit Nederland geweest. De reis was weer avontuurlijk, want ik wist niet precies waar de bushalte was waar we uit moesten stappen dus ik was goed aan het opletten buiten hoe de bushaltes heetten. Maar ik kon niks zien. Totdat ik op een gegeven moment de parkeerplaats zag waar ik de vorige keer de auto had geparkeerd en ik erachter kwam dat we al voorbij de bushalte waren.. Ik drukte dus op stop en ongeveer 200 meter verder stopte de bus opeens aan de kant van de weg, waar de weg wat breder was. Hier konden we uitstappen en het laatste stukje lopen naar de cabin. 5 minuten lopen, ideaal!!
In de cabin hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan. 's Avonds was het noorderlicht erg sterk, maar we dachten dat we toch niks konden zien want het was bewolkt. Maar toen we naar buiten gingen om het te checken, was er echt heel veel noorderlicht!! Super mooi om te zien en het bewoog heel snel heen en weer. Op die manier had ik het nog niet zien bewegen. We speelden muziek van de musical The lion king erbij, opzich een grappige combinatie, maar het maakte de beleving wel compleet!
De volgende ochtend hebben we nog wat rond gewandeld en 's middags gingen we weer terug. Op de gok gingen we langs de weg staan, waar geen bushalte was, maar we hoopten dat ie net zoals de dag ervoor langs de weg zou stoppen. Als ie dat niet zou doen, moesten we nog weer 2,5 uur wachten en zouden we te laat zijn met het inleveren van de sleutel.. Maar hij stopte en de buschauffeur was erg geïnteresseerd in wat we hadden gedaan en waar we vandaan kwamen. Toch weer leuk haha.

Ondertussen ben ik m'n leven aan het 'beteren' haha. Was een beetje klaar met niks doen en netflix kijken. En met Trondheim tussendoor was de laatste keer dat ik zelf had gesport alweer een tijdje geleden. Wel yoga gedaan, maar dat is voor mij vrij weinig in een week. M'n knie is ook bijna helemaal weer goed, dus ben ik begonnen met elke dag een 7 minuten workout (langer dan 20 minuten heb ik geen zin in haha) en samen met een ander meisje ben ik begonnen met zwemmen. Een uur lang zwemmen en daarna relaxen in het bubbelbad en de sauna (ja, dat zit er bij in!). Ook willen we proberen om elke week de Keiservarden op te lopen. Moet wel mogelijk zijn want 3 uur in regen en harde wind lopen is niet goed..

En afgelopen maandag had ik nog een hele stapel pannenkoeken gebakken, voor de mensen hier in het gebouw en ze vielen weer erg in de smaak! En ik heb m'n kamer weer een beetje verandert. Had een groot rood kussen gevonden in de tweedehands winkel, die heeft nu een eigen plekje, waar ik lekker kan zitten. En ik heb allemaal foto's opgehangen op m'n muur, zodat ik terug kan denken aan allemaal mooie herinneringen!

Ik ben begonnen met het leren van Noors, want op 21 april (helaas de dag na m'n verjaardag ja..) heb ik daar m'n examen van. Weet alleen niet zo goed hoe ik het moet leren, dus ik ga elk hoofdstuk maar weer bij langs. Volgende week heb ik m'n laatste twee lessen Noors en dan begint de paasvakantie. Daar heb ik zin in, want dan krijg ik weer bezoek!!

De link naar de foto's:
https://goo.gl/photos/3voGZsA8mSrnCAKM9

Groetjesss Annick

  • 04 April 2017 - 15:49

    Ensinkjes:

    Hoi Annick,

    Weer heel wat belevenissen. Hier is het voorjaar inmiddels goed begonnen, hoop dat je daar ook van mooi weer en de mooie "voorjaarsnatuur" kunt genieten. Denk dat het met de week al veel langer licht is, wel fijn, helemaal als de zon straks ook lang gaat schijnen.
    Veel succes met sporten en de studie!
    Groetjes uit Westenesch.

  • 04 April 2017 - 22:52

    Mama:

    Tot gauw! We hebben er zin in!

    Liefs

  • 12 April 2017 - 20:54

    Smitjes Westerbork:

    He Nicki, Scandinavian woman,

    Tsjonge je zou haast denken dat je voor een reisbureau werkt. Mooi dat je ons wederom zo meeneemt in jouw activiteiten. Je zou haast vergeten dat je student bent. Succes met je Noors en alvast een hele fijne verjaardag...en veel plezier met mama en Aischa.

    Groetjes en liefs en dikke kus,

    Smitjes Westerbork.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

22 jaar, 4e jaars student pedagogiek Windesheim Zwolle. Hond Maylo en paardrijden.

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 100769

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 23 Juni 2017

Study abroad!

Landen bezocht: