Studeren, studeren, noorderlicht en zon! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu Studeren, studeren, noorderlicht en zon! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annick Lankhorst - WaarBenJij.nu

Studeren, studeren, noorderlicht en zon!

Blijf op de hoogte en volg Annick

15 Maart 2017 | Noorwegen, Bodø

Nadat al mijn bezoekers weer waren vertrokken, is de rust wedergekeerd. Ik ben rustig aan begonnen met het lezen van mijn studieboeken. Met de nadruk op rustig, want soms viel ik erbij in slaap..
Voor m'n knie was de rust wel even goed, want die verbeterde maar niet. Ondertussen kan ik alweer rustig aan sporten, dus dat is fijn!!

Een week nadat mijn bezoekers waren vertrokken (ongeveer 2 weken geleden), waren de kansen op noorderlicht echt heel erg goed!! Een 6 uit 8. Zo sterk waren ze nog niet geweest sinds ik in Bodo ben. Sowieso dat we naar buiten gingen dus! We (nog een jongen en meisje) gingen weer naar een van m'n favoriete plekjes hier, een heuvel op ongeveer 20 minuten lopen van m'n kamer. We zaten bovenop de berg en zagen wel wat noorderlicht, maar nog niet zoveel. Het soort noorderlicht dat we hier nu wel 'gewend' zijn (had niet verwacht dat je daaraan gewend kunt raken) en waar je in principe niet meer voor naar buiten gaat. Maar na 10 minuten werd het opeens echt heel sterk. Recht voor ons werd het groene licht steeds feller, dit bewoog wat meer naar links. Het was zo mooi aan het dansen en bewegen. Echt heel erg mooi om te zien! Totdat er recht boven ons hoofd een hele felle streep kwam. Ook zo mooi aan het dansen en bewegen, met het gevoel dat je het bijna kon aanraken! Ik lag op m'n rug naar boven te kijken en we konden niet stoppen met onze ooh's en aah's en het zeggen hoe mooi het was. Het geeft echt iets magisch om dit zo mooi te kunnen zien! De hele lucht groen en zelfs nog wat paars kunnen zien, echt super mooi! Op zo'n moment voel je je echt heel erg gelukkig en ontzettend bevoorrecht dat ik hier mag zijn!

Op de terugweg kwamen we langs de supermarkt. Die was al gesloten, des te beter want dan kunnen wij dumpster diven! Dat is dus de container induiken op zoek naar weggegooid eten. Vaak zijn dit producten die over datum zijn, maar soms ook niet. Deze keer hebben we echt super veel groenten en fruit gevonden. Onder andere heel veel appels waar ik dan weer een appeltaart van heb gebakken! Beetje zwerver achtig dat wel, maar hé, gratis eten en nog dure spullen ook! Asperges, druiven, een ananas, paprika's, courgette (toch de duurdere groenten en fruit hier). En de producten die je niet gebruikt, geef je weer aan iemand anders die dat wel graag wilt. Zo ben ik bijvoorbeeld aan Parmezaanse kaas gekomen, die iemand anders had gevonden. Dumpster diven is trouwens illegaal in Nederland (hier ook maar het wordt gedoogd), dus don't try this at home ;)

Het was hier echt prachtig weer, toen het bij jullie regenachtig weer was. Nu is het andersom. Volgens mij wisselt het zich zo een beetje af. Daardoor veel buiten geweest, gewoon m'n studieboek meegenomen naar de haven om daar wat te lezen. Na een uurtje wordt dat wel koud helaas, maar zo'n mooie studeerplek heb ik nog niet gehad!
Met dit mooie weer ook nog de wandeling naar de top van de berg Keiservarden gemaakt. Een wandeling van in totaal ongeveer 3 uur en echt heel warm met dat zonnetje erbij. Met m'n knie kon het eigenlijk nog niet, maar dat negeerde ik (had ik een klein beetje spijt van 's avonds en de volgende dag) want van het mooie weer moet je genieten! En de wandeling was echt super mooi en het uitzicht was echt prachtig!! Ook weer de Lofoten kunnen zien liggen omdat het zo helder was. Ik was er alleen in de eerste week van januari geweest, in het donker voor het noorderlicht. Uitzicht had ik toen dus niet, dus dit was echt een verrassing!
Overigens zijn de Noren tijdens een wandeling, compleet andere mensen. Over het algemeen groeten ze je niet als je op de stoep loopt. Nou snap ik dat als je in het centrum loopt, maar daarbuiten groeten ze je ook niet. Maar tijdens een wandeling begroet bijna iedere Noor je en zijn ze in voor een praatje over waar we vandaan komen en wat we hier doen enz. Wel grappig om te merken.
Tijdens onze wandeling ook mensen hardlopend naar boven en beneden zien rennen, dat is dus ons streven voor het einde van onze 6 maanden hier. Pas dan zijn we helemaal geïntegreerd denk ik.

Afgelopen week begon ik toch wel steeds meer druk te voelen om nu echt te gaan studeren, niet meer alleen lezen in mijn studieboeken. Heb een nieuw favoriet plekje hier, de bibliotheek van Bodo. Die ligt naast de haven en op de eerste verdieping kijk je uit over de haven. Met de regen die er kwam, was dat wel een goed plekje. Kan ik me veel beter concentreren dan in mijn kamer, want daar denk ik telkens aan wat ik nog moet/wil doen. Dus een goede plek voor mijn komende examens in april en mei.
Het wordt trouwens wel steeds fijner in mijn kamer, want de zon schijnt er nu 's middags in! Super grappig om het verschil te zien met hoe hoog de zon nu staat en hoe hoog (of laag) ie stond toen ik m voor het eerst zag. Heerlijk al die zon en het wordt alleen maar meer!!

Daarnaast heb ik ook nog een compilatie filmpje gemaakt van toen Stefan, Shauni, Ellen en Sharen hier waren. Zodat we er vooral zelf leuk op terug kunnen kijken, maar ook om anderen een idee te geven van hoe het was. Hij is toegevoegd in het foto album!

Afgelopen maandag dus mijn eerste examen gehad. Volgens mij ging dat wel prima. Voor m'n gevoel snapte ik de vragen goed en kon ik ook goed beschrijven in het Engels wat ik wilde bedoelde. Dus dat is fijn! Ik was alleen na een uur klaar, als eerste, en in de 20 minuten daarna kwam er niemand naar buiten. Ik begon steeds meer te twijfelen of ik alles wel had beantwoord. Maar dat heb ik 3x gecheckt dus ik weet zeker van wel. Waarschijnlijk ben ik gewoon wat korter van stof in mijn antwoorden. Binnen 3 weken krijg ik de uitslag ervan, dus ik ben erg benieuwd! Ik hoop dat ik voldoende heb opgeschreven.

Maandag avond een kaiserschmarrn party (Oostenrijkse pannenkoeken maar dan niet in de vorm van pannenkoeken, met apfelmus). En daarna gevierd dat het examen klaar was en we niet meer hoefden te studeren! Want dat moesten we al zoveel doen ;)
Tot half april heb ik nu alleen 2 uurtjes Noors op maandag en woensdag, daarom ga ik vanavond naar Trondheim met de trein! Om 21.10 vertrekken we en dan komen we morgenochtend om 7.30 aan. Met 4 andere meiden blijven we daar tot maandagochtend en dan gaan we weer terug naar Bodo. Hadden geen zin om hier in Bodo te blijven als we bijna niks te doen hebben en het weer niet super geweldig is.
Morgen gaan we naar een schansspring wedstrijd, kijken, niet meedoen haha. Vrijdag de stad in en zaterdag en zondag een hike maken en slapen in een cabin! En dan maandagochtend terug met de dagtrein, zodat we onderweg nog kunnen genieten van het mooie Noorwegen!! M'n spullen zijn al gepakt (super optijd voor mijn doen) en ik d'r heel veel zin in. Ben benieuwd naar deze stad!

Link naar de foto's:
https://goo.gl/photos/DsaQfaAN3ymBGtB97

Groetjes Annick

  • 18 Maart 2017 - 22:57

    Marlon:

    Lieve Annick,

    Leuk om te lezen dat jij het naar je zin hebt en zoveel mooie dingen ziet en doet. Geniet er lekker van en haal ondertussen ook nog je studiepunten! ;)

    Liefs, mama

  • 19 Maart 2017 - 07:55

    Smitjes:

    Annick zoals jij alles beschrijft lijkt het wel een paradijs om te studeren! Mooi verslag dat je ons aldoor zo beeldend meeneemt in wat jij doet en beleeft. Blijf er vooral van genieten dat geeft die positieve energie voor de studie. Groetjes en liefs Smitjes, Westerbork

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

22 jaar, 4e jaars student pedagogiek Windesheim Zwolle. Hond Maylo en paardrijden.

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 100811

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 23 Juni 2017

Study abroad!

Landen bezocht: